Vous êtes ici :

Diplôme d'ingénieur

Information importante

La page que vous consultez correspond à l'offre de formation 2023-2024.

Trouvez votre formation pour l'année universitaire 2024-2025

BioEthics

  • Cours (CM) 10h
  • Cours intégrés (CI) -
  • Travaux dirigés (TD) -
  • Travaux pratiques (TP) -
  • Travail étudiant (TE) -

Langue de l'enseignement : Anglais

Description du contenu de l'enseignement

Objectives in terms of knowledge (course content) :
The bioethical thinking is often difficult to assert, but the idea of an ethics for engineers is even more recent. The engineering profession in biotechnology or chemistry-biotechnology mixes two levels of thinking, the professional ethics of engineers and bioethics. Based on current topics, legislative documents on biotechnology, documents on engineering ethics and topics proposed by students, the course will develop a reflection on the professional ethics of engineers, and the impact of biotechnology on society.
At the end of this course, students must be able to develop a critical questioning about their own role in the technologic world and the life scientific knowledge.
Language: Francais and english

 

Compétences à acquérir

Objectives in terms of acquired skills :
  • The objective of this course is to make students aware of the need to develop a fair and responsible reflection on the social issues related to their future professional practice.
    .

Bibliographie, lectures recommandées

  • Ethique de l’ingénierie, un champ émergent pour le développement professionnel. Didier C. Technique de l’ingénieur, (2015)
  • Portrait de l’ingénieur 2030; L’Institut Mines-Télécom (2015)
  • Ethique professionnelle et éthique en ingénierie. Cadieux, N., Laflamme, R., Département des relations industrielles, Université de Laval, ISSN 0034-379X (2009)
  • Le Cahier de l’IESF “la responsabilité ethique des ingenieurs dans les systemes complexes. https//www.iesf.fr › chapitre_B3_Responsabilite_ethique (2017)
  • Social Responsibility in French Engineering Education: A Historical and Sociological Analysis Didier C. Derouet A., Sci Eng Ethics 19:1577–1588 (2013)
  • Broadening Engineering Education: Bringing the Community In. Commentary Conlon E. Sci Eng Ethics (2013) 19:1589–1594

 

Contact

Responsable


Diplôme d'ingénieur en biotechnologie

Partenaires

Logo du CNRS
Logo Établissement associé de l'Université de Strasbourg
Logo du réseau Epicur
Logo de EUCOR, Le Campus européen
Logo de l'Inserm Grand Est
Logo de l'Inria

Labels

Logo du label Bienvenue en France
Logo du programme HRS4R
Logo du programme France 2030
Logo de Service Public+

Réseaux

Logo de France Universités
Logo de la Ligue européenne des universités de recherche (LERU)
Logo du réseau Udice
Logo de l'Université franco-allemande